CARACTERÍSTIQUES DEL LLENGUATGE CINEMATOGRÀFIC EN COMPARACIÓ A LES DEL LLENGUATGE LITERARI
La narració escrita i la narració fílmica
tenen en certa manera un objectiu comú, però en els seus mitjans
expressius presenten diferències fonamentals. El llenguatge literari té com a
instrument la paraula i és només amb les possibilitats que ofereix la
paraula que la persona que escriu ha de suggerir i fer veure uns
paisatges, transmetre uns sentiments o crear i fer viure unes situacions.
El llenguatge cinematogràfic és més complex i utilitza elements visuals:
les imatges en moviment, i elements auditius: diàlegs parlats, música i
sons. El cinema és un invent modern. Va néixer el 1895. És un art del
segle XX. Tot i així es pot afirmar que la idea que dóna origen al cinema, és a
dir, la idea de representar la realitat en moviment és tan antiga com la
literatura i si el cinema no ha nascut abans és perquè els mitjans tècnics
no ho permetien.
La lectura d'una narració literària es fa
fonamentalment
amb la ment. Aquest procés de lectura portarà
la persona
que llegeix a la creació d'una imatge mental,
suggerida per
les paraules, de tots els personatges, els escenaris o
les
accions que es van succeint. Aquesta imatge mental és,
per tant,
individual. La visió d'una pel·lícula porta a la
percepció directa
d'imatges i sons, a través de la vista i
l'oïda i , per tant, no requereix
cap procés d'elaboració
mental: les imatges i els sons ja estan
creats.
El llenguatge literari explica i es caracteritza pel fet de ser
lineal. En un text, les paraules vénen disposades
successivament, l'una darrere l'altra, i condueixen el lector sense pèrdua
possible
(a no ser, és clar, que se salti fragments). Qualsevol
tret o fet rellevant serà especificat
en paraules que el lector, forçosament, haurà de llegir. El llenguatge
cinematogràfic
mostra , i es caracteritza pel fet de ser espacial; això vol dir que pot presentar en
un mateix moment un cúmul d'imatges i sons, tal com passa en la realitat. En
aquest cas és
possible que un tret o fet rellevant, que apareix barrejat amb molts
d'altres, passi per alt al públic espectador
si no se li remarca d'una manera especial,
ja sigui per mitjà de la càmera o a través dels diàlegs.
La persona que dirigeix una pel·licula ha
d'aconseguir, igual que la que escriu una novel·la,
conduir el públic a través de la història, amb la màxima
eficàcia narrativa i amb el ritme
i estils propis.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada